Pagina's

maandag 2 september 2013

Tutorial mét patroon: Slaapmaskertje

Vanaf morgen staan er een paar dagen ziekenhuis op mijn agenda.
Ziekenhuiskamers hebben niet bepaald de eigenschap degelijk verduisterd te zijn. Erg handig voor mijn rol als (nacht)vroedvrouw, maar niet als patiënt, ik kan namelijk alleen slapen in de pikkedonkeren.
Dus maakte ik op het laatste nippertje nog een elegant slaapmaskertje, met tutorial en patroon. Als dat niet geweldig is! Als 'troost' omdat u de komende weken een pak minder creaties van mij te zien zal krijgen, dan u gewoon bent. Of misschien doet het u ook wel nekeer deugd, van ffkes mee uit te rusten! :-p

Benodigdheden:
* 2 restjes katoenen buitenstof
* 1 restje zwarte/donkere katoen (voor binnenin het masker, omdat het maskertje volgens mij anders niet donker genoeg is)
* vlieseline H630
* platte elastiek
* het patroon

Knip de patroondelen, zoals aangegeven op het patroon.


Strijk de vlieseline op de buitenstofjes.

Meet een stuk elastiek af rond je achterhoofd tot aan je slapen, terwijl je lichtjes trekt (zo een rekkertje moet toch een beetje gespannen zijn aan je hoofd), en voeg er 2 cm (1cm voor elke kant) naadwaarde aan toe. 


Speld de elastiek tussen de merktekens, aan de goede kant van de buitenstof en plooi de rest van de elastiek wat op en speld hem in het midden vast. Anders heb je kans dat je ergens in die wirwar van elastiek stikt en hij vastzit op plaatsen waar dat niet hoeft ;).


Leg nu hierop je andere buitenstofje met de goede kant op deze goede kant.
De elastiek zit dan tussen deze twee buitenstofjes en de wattine aan beide kanten langs de buitenkant.
Leg daarop je zwarte stof aan gelijk welke van de twee kanten en speld alles goed vast. Ik heb spijtig genoeg geen foto, want ik deed het mis en had geen goesting om het te herdoen ;). Maar ik maak binnenkort wel eens een nieuw maskertje met een foto van hoe het wel moet, en voeg deze dan toe.

Stik helemaal rondom, op 1 cm van de rand, en laat bovenaan een keergaat. Stik nog eens extra waar het elastiek zit (NAAST je stiksel, op de naadwaarde) met een zigzagske, zodat de elastiek zeker goed vastzit. Knip driekhoekjes uit de naadwaarde, of nog vele gemakkelijker, knip rondom met een kartelschaar. Knip niet in op de plaats van de elastiekjes.


Keer om door het keergat. Dat gaat heel gemakkelijk met een sushistokje, omdat dit puntig genoeg is om te duwen, maar niet scherp genoeg om gaatjes te prikken (zoals een breinaald bijvoorbeeld wel doet).

Doorstik op 1-2 mm van de rand. Pas de kleuren van boven- en onderdraad aan, voor een volledig omkeerbaar masker.

Et voila, klaar! Bewonder je maaksel, en geniet van je dutje!


Zoals ik al eerder zei, ging het bij deze fotoversie mis bij het op volgorde leggen van de stofjes, en zit mijn zwarte stof achteraan ipv mijn ander Petit Panneke. Maar bon, deze doet ook goed dienst, en is goed verduisterend :).

4 opmerkingen:

  1. Zoiets ga ik ook maken se... Maar niet voor in het ziekenhuis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk gemaakt!
    ga ik zeker ook eens proberen

    hopelijk alles ok na de daagjes ziekenhuis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tuto! Ik ga het zeker ook eens maken voor mee te nemen op vakantie, want ik kan ook alleen maar slapen als het echt donker-donker is :).

    BeantwoordenVerwijderen