Pagina's

maandag 20 november 2017

XL handbreien

Al duust keer zag ik die mooie XL-merinwollen dekens passeren.
De kostprijs hield me echter een beetje tegen, een deken bestaat uit drie tot vier kilo wol, en een kilo wol kost al gauw 25€, voor de niet gekleurde.
Wat op zich een heel normale prijs is hé, voor echt zuivere merinowol ;).


Het tweede wat me tegenhield, is dat de meeste wol allemaal kleine strengen zijn van 500g, en ik er dan zeven of acht aan elkaar ging moeten maken.
Maar bij Creatief met wol bij Gea vond ik de wol allemaal op één lange streng, en iets voordeliger in prijs dan elders.
Ik trakteerde mezelf dan maar op vier kilo mooie merinowol in gebroken wit.


In eerste instantie begon ik eraan met effectief armbreien, maar dat werd het niet voor mij.
Een arm is namelijk niet overal even dik, en mijn steken waren veel te ongelijk met mijn dikke armkes.


De boel uitgetrokken dan maar, en gaan handbreien op de tafel.
Twee keer, want de eerste keer werd hij te breed en te kort met twintig steken, ik heb hem nog eens herrmaakt met zestien steken.


Ben erg blij met mijn deken, enkel het opbergen is wat lastiger... 
Ik hou niet van rondslingerende zaken, en het deken neemt behoorlijk wat volume in, dus voorlopig ligt ie opgerold in de boekentast in de living ;).


Wol: Nieuw-Zeelandse Merino, Roomwit - n°401 bij Gea
Tutorial handbreien: hier op YouTube

3 opmerkingen:

  1. Oh super! Merci voor de tips, ik was sinds gisteren ook op zoek naar de materialen. Super mooi ook jou versie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem11/23/2017

    Haha! Niet simpel dus! Wel leuk! En hier liggen dekens en andere haakprojecten ook gewoon in de boekenkast opgeplooid en weggefoefeld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh leuk! zo'n draadmandje is ook altijd handig om dekentjes in op te bergen in huis, al moet ik toegeven dat er hier zolang er geen bezoek is vooral dekentjes in de zetel liggen

    BeantwoordenVerwijderen