Pagina's

maandag 5 mei 2014

Ecologisch wasmiddel

Om mijn geitenwollensokkenstatus kracht bij te zetten ben ik begonnen met zelf mijn wasmiddel te maken.
Voor amper een eurotje heb je 5 liter zo ecologisch mogelijk wasmiddel!


Ik gebruikte het recept van ühbergeitenwollensok Green Evelien, wiens blog ik trouw lees!
Sommige dingen zijn me te extreem, zoals het bezemen ipv stofzuigen, maar ik steek wel veel op van haar blog!
Zo waste ik mijn dochters haar nog nooit met shampoo, en u kan het niet ontkennen, mijn kind heeft prachtig haar!

Recept wasmiddel:

Benodigdheden:
* 80 gram soda
* 80 gram zeep (bij voorkeur Marseille)
* 5 liter water
* hervulbare flessen
* eventueel etherische olie (ik gebruik lavendel, mijn lievelingsgeur)

Werkwijze:
* Kook 5 liter water
* Rasp de zeep, dit gaat heel gemakkelijk met een grove keukenrasp
* Voeg de geraspte zeep toe en roer totdat deze volledig is opgelost
* Voeg de soda toe

* Laat het wasmiddel een beetje afkoelen
* Eventueel kun je nu een paar druppels etherische olie, voor een extra geurtje, toevoegen. Dit doe je niet als je mengsel nog warm is, want dan verdampt je geurtje gewoon.
* Giet je wasmiddel in de hervulbare flessen
* De zeep is eerst dun, maar wordt vanzelf dikker na een dag!

Het is niet nodig om meer zeep toe te voegen omdat "het stom is zo een klein stukje van 40 gram te laten liggen". Mijn wasmiddel is namelijk een beetje te dik ;). Maar voor gebruik eens goed schudden, en ik kan weer gieten :).
Mijn zus mocht helpen testen, dus ik doneerde haar ook een fles.
We zijn allebei zeer tevreden, en ik denk niet dat ik nog veel wasmiddel zal kopen.
Meer nog, ik denk dat ik zelfs mijn zus overtuigd heb :). Hopelijk volgen er nog onder jullie!

Nog een extra tip: wasverzachter kan je vervangen door azijn in het bakje! En neen, dit ruikt écht niet! (tenzij je veel teveel gebruikt ;) )

11 opmerkingen:

  1. je mag voor mij ook een fles of 5 sparen dan kan ik er ook aan beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow ik wil het ook gaan proberen. Is dit voor alle was? Witte, bonte en fijne?

    ik ben namelijk wel heel erg van was goed scheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik was mijn kindjes hun haar ook niet ik doe 1 maal per maand eau de cologne op hun haar en dat blinkt ook, en dit heeft mijn kapper aangeraden om dat het hooft huid vettig moet zijn, en kunnen ademen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb dit ook tijden gedaan. En inderdaad azijn, dat gebruik ik nog steeds. Maar ik heb momenteel wel weer waspoeder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een speciale reden om toch terug over te stappen? Want het lijkt me wel interessant om ook es te maken!

      Verwijderen
    2. Ik kreeg wittige strepen in witte shirts en de machine stonk.
      Ik had geen soda door het wasmiddel. Bij witte was deed ik er gewoon een lepel soda bij.

      Misschien ga ik het wel weer maken. Maar dan wel om de paar wasbeurten met 'gewoon' wasmiddel wassen.
      Een keer per maand laat ik de machine leeg op kookwas draaien om hem te reinigen, dus daar lag het niet aan.

      Verwijderen
  5. Oh, ga ik ook eens proberen als de grote doos waspoeder op is! En de tip van geen shampoo ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dit doet al bijna een jaar en je spaart er enorm veel mee uit, en je was is even proper. Ik doe er soms etherische olie in b.v. lavendel. Ik doe er al mijn was mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soda, zijn dat die kristallen die je in de supermarkt kan kopen? Of is dat nog iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen